torsdag 1 januari 2015

Bokutmaning 2015 - Komplettering

Kära Beatrice,

Är lite smått förvirrad, men nu har det även dykt upp en version av kaosutmaningen med 40 uppdrag såsom förra året! Och jag tror ta mig tusan att jag väljer att följa denna version i stället. I mycket överensstämmer de båda listorna med varandra, men det finns vissa punkter där de skiljer sig åt i grunduppdragen plus att den nya har fem till, förstås. Jag har ingen aning om vilken av dem som ska anses som autentisk ><.

Eftersom denna nya lista dykt upp i den facebookgrupp där jag fann kaosutmaningen 2.0 (d.v.s. den för 2014) väljer jag av lojalitetsskäl att göra deras version till min minibokbibel under 2015 också. (Har dock tagit mig den oförskämda friheten att förbättra språket på ett fåtal punkter).

De fetmarkerade nedan skiljer sig från den föregående listan:

1. Läs en bok med ett djur på omslaget.
2. Läs en bok vari det inte finns någon telefon.
3. Läs en bok som utspelar sig under vintern.
4. Läs en bok vars författare var under 20 när hen skrev den.
5. Läs en bok av en författare med initialerna M.M.
6. Läs en bok med mytologiska inslag.
7. Läs en bok som inte utspelar sig i Europa eller USA.
8. Läs en bok med en huvudperson som bloggar.
9. Läs en bok av en Man Booker Prize-vinnare
10. Läs en bok som kom ut 2011.
11. Läs en bok på ett annat språk än svenska.
12. Läs en bok med mindre än 200 sidor.
13. Läs en bok vars titel innehåller fler än sju ord.
14. Läs en bok vars titel består av endast ett adjektiv.
15. Läs en bok där nycklar spelar en stor roll.
16. Läs en bok som handlar om ett djur.
17. Läs en bok vars omslag är till största del grått.
18. Läs en bok vars omslagsbild består av ett mönster.
19. Läs en bok som blir film 2015-2016.
20. Läs en bok med ett pronomen i titeln.
21. Läs en bok som till viss del (eller helt) utspelar sig på internet.
22. Läs en bok med idrottsanknytning.
23. Läs en bok som utspelar sig på 1960-talet.
24. Läs en bok inom en genre du vanligtvis inte läser.
25. Läs en svensk ungdomsbok.
26. Läs en bok med en flagga på omslaget.
27. Läs en bok om en skolklass.
28. Läs en bok med fler än 500 sidor.
29. Läs en bok med blommor på omslaget.
30. Läs en bok du blivit tipsad om i en tidning.

31. Läs en bok med en hund i.
32. Läs en bok som handlar om ett föräldralöst barn.
33. Läs en bok som utspelar sig på en annan planet (månen är också godkänt).
34. Läs en facklitterär bok.
35. Läs en bok från ett för dig nytt förlag.
36. Läs en bok som utspelar sig i Malmö.
37. Läs en bok du fått av någon annan.
38. Läs en självbiografi
39. Läs en bok vars titel är en allitteration (det vill säga: alla ord börjar på samma bokstav. Till exempel: Mio, min Mio.)
40. Läs en bok som utspelar sig i Australien.


Jag håller dig uppdaterad, Beatrice, om en version som förefaller ännu mer äkta dyker upp ^^. (Det är farligt att vara för ivrig.)

Din Sanna.

1 kommentar:

  1. Ehm, vänta va, var hittade du den här listan? 35-punkters-listan är autentisk, ingen annan. Jag sammanställde en lista med 35 punkter. Vem har gjort den här?

    SvaraRadera