fredag 2 januari 2015

Bokgömma

Kära Beatrice,

För att flytta över fokus från världsliga listor till mer väsentliga saker, själva böckerna, tänkte jag dela med mig av en gömma som vuxit till sig över det oändliga antal lov jag spenderat på Hasselnötsvägen 23 i Tyskland (min pojkväns tidigare hem). Nu när vi över nyår har varit hos hans familj har jag återigen hamnat här, om än av andra skäl. I morgon bär det hem igen och jag tänkte ta med mig min gömmas små raringar till Göteborg:


Man läser mycket när man har ledigt, eller för all del känner sig full av hemlängtan och otillfredsställt trygghetsbehov. En bok kan också vara en liten portabel markör för ens identitet, preferenser och värderingar när de känns hotade.

De här böckerna har också fått många minnen fästade vid sig som både förstärker och ibland överskuggar det egentliga innehållet. 

Här finner vi "Vingklippt ängel", det som var min (och många andra självdestruktiva ungflickors) tidiga tonårsbibel, en av de mycket få böcker som jag läst om på nytt både helt och delvis. Den behöver nog inte någon närmare presentation. Jag älskade den som den personen jag borde ha haft att prata om om mina psykiska kval. Än idag känner jag tacksamhet gentemot den här boken, då den hjälpte mig att bygga en identitet, måhända tvivelaktig - men det var en början till en trygghet i vem jag är.

Här finns två av de till utseendet vackraste pocketböcker jag äger (det är en skymf mot mina bokhyllor att de frånhållits dessa litterära skönheter så länge): "Kortfattad kinesisk-engelsk ordbok för älskande" och "Artighetsreglerna". Båda var även fina läsupplevelser.

Joyce Carol Oates "Blonde" - som är lika fyllig som kvinnan den handlar om - var den bok som fick mig att börja köpa böcker, att börja läsa på allvar igen efter många litterära nödår. Jag var nog 17 år när jag köpte den i den där billiga bokhandeln i Stockholm (vad den nu heter) på väg till flyget till Tyskland. 

Två av dessa ämnar jag försöka byta bort på nästa bokbytardag, vilket kanske är lömskt, eftersom snälla flickor kanske inte försöker pracka på folk dåliga böcker: "När oskulder kysser" & "Afrodites klinik för motvilliga älskande".

Alla de här böckerna är, trots varierande kvalitet och slitenhet, värda någonting bättre än ett mörkt, stängt skåp i ett obebott tyskt pojkrum. Jag önskar att jag vore bättre på att läsa om. Däremot tror jag att jag är bra på att låna ut, om någon i min bekantskapskrets känner sig lockad av någon av dessa ensamma pocketar ^^. 

Din Sanna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar