torsdag 1 januari 2015

Bokutmaning 2015 - Kommentarer

Kära Beatrice,

Och god morgonmiddag alla nyårströtta.Det första jag gjorde i morse när jag vaknade var att kika igenom listan för läsutmaningen (eller kaosutmaningen som den ju egentligen kallas, men eftersom jag inte förstår mig på den beteckningen ignorerar jag den tills vidare) och skriva upp alla under anteckningar i min planeringskalender som en duktig flicka! Det var väldigt mysigt att vakna upp på det sättet. Jag noterar följande:

  • Fortfarande är det minst 20 böcker som ska genomplöjas, men bara 35 möjliga uppdrag i utmaningen! Det betyder att det blir lite svårare i år, eller hur?
  • Vissa av uppdragen är desamma som förra året. Lite till mitt förtret, eftersom de hör till de uppdrag jag fixade. (Det hade ju för min del varit roligare om jag fått möjlighet till revansch där jag gick bet.) Det handlar alltså om att man återigen ska läsa en hbtq-person-roman, en bok på ett främmande språk, en resebok och en novellsamling. 
  • Den lättaste utmaningen är för mig nog nr 33, "läs en bok du fått av någon annan". Jag var lyckligt lottad nog att få flera bokpresenter när jag fyllde år i november. 
  • Den svåraste utmaningen förefaller mig nr 34 vara, "läs en bok på vers". Jösses Amalia, här är jag helt idélös! Är tacksam för tips. (Det känns lite för mesigt att läsa en bilderbok, som ju visserligen ofta är på vers, men för det mesta riktar sig till en betydligt yngre läsarkrets.) Finns det någon roman strl tjockare som är på vers...? (Kanske är jag för insnöad på att den ska vara på rim, vilket ju faktiskt inte är samma sak.)
  • Den mest spännande utmaningen Nr 14, "läs en bok där nycklar spelar en stor roll". Det låter hemskt svårt att hitta en sådan bok, men jag tycker nycklar är fina både på grund av deras symbolik och ibland utsirade utseende. (Lite kuriosa: jag äger två par örhängen och två par halsband med nycklar. Jag gillar nycklar helt enkelt!)
  • Den tristaste utmaningen Alltså, inget är för mig så omagiskt som sport och mentaliteten som jag förknippar den med. Därför suckade jag till en aning vid nr 21, "läs en bok med idrottsanknytning". Sedan kom jag på att det ju också kunde vara ett gyllene tillfälle för mig att få läst Murakamis (favoritförfattarens) löpningsbok. Om någon kan göra fysisk aktivitet lite mer skimrande måste det väl vara den mannen.
För övrigt tänker jag från och med nu publicera alla lästa utmaningsböcker här på bloggen, med något slags intressant presentation och utvärdering! Och med bilder. Det har varit lite för lite bilder på sistone.  

Din Sanna.

1 kommentar:

  1. Tja, utmaningen är ju till för att en ska komma utanför sin comfort zone så att säga. Vissa kommer bli svåra för mig, andra lättare. Ville få så mycket variation som möjligt :)

    SvaraRadera