fredag 26 september 2014

Bokmässa!!!!!!!

Kära Beatrice,

Jag är glad som en lax, för jag har haft en mysmysig dag vars solklara höjdpunkt var att besöka underbaraste bok- och biblioteksmässan! Jag är ingen sofistikerad bokmässebesökare bör dock snabbt påpekas. Det är bland extraerbjudanden och saker med tilltalande yta (bevisligen inte bara böcker, som fotografiet jag ska bifoga avslöjar) som man finner mig, och inte sittande på författarseminarier eller framåtlutad vid något indieaktigt lyrikförlag.

 


Låt oss låtsas att bildens felvridning beror på konstnärlighet och inte mina tekniska tillkortakommanden och sedan gå över till att studera vad som fyndats:

Skönlitteratur:
Hos Månpocket/Bonnier pocket plockade jag ihop fyra pocketar (och fick även i år en tygpåse, dock inte en lika tjusig sak som förra året)  för att få en gratis - 150 kronor kostade kalaset med andra ord.
  • "Vägen mot Bålberget" av Therése Söderlind. Jag fick upp intresse för boken efter att ha hört hennes sommarprat. Och jag tycker om att varva utländsk läsning med svensk. Jag vet inte varför, men att läsa om sitt land på sitt (oöversatta) modersmål ger ibland en särskild sorts tillfredsställelse.
  •  "Madame Bovary" av Gustave Flaubert. Eftersom jag går runt och skyltar med denna boks omslag när jag använder tygpåsen jag fick på förra årets mässa känns det ju bra om jag har läst den. Dessutom erbjuder mig boken en medsyster de dagar mitt eget liv som läkarhustru känns prövande XD. I guess.
  •  "Den hemliga historien" av Donna Tartt. Omslaget tilltalar mig liksom bokens kultstatus och härliga tjocklek, men jag har länge tvekat inför denna. Brukar generellt må dåligt av missbrukande collegeungdom; t ex tillhörde jag inte alls dem som svärmade för Marisha Pessls "Fördjupade studier i katastroffysik", även om jag inte direkt hatade den. 
  •  "Steglitsan" av Donna Tartt. De lysande recensioner kring denna roman som jag tagit del av i alla möjliga medier får nog ses som huvudansvariga för att jag nu tänker ta min Tartt-oskuld i dubbel bemärkelse. Kändes för fel att börja med denna utan att ha läst hennes kultbok. Nu håller jag tummarna för att "Den hemliga historien" inte solkar ner "Steglitsan" för mig. 
Facklitteratur: 
  • "Lilla boken med stora tankar om naturvetenskap" av Dr (om jag får be) Peter Moore. Jag fick den lilla boken med stora tankar om filosofi av min mamma i födelsedagspresent för ganska många födelsedagar sedan, men ägnade den inte uppmärksamhet förrän i år då jag firade den första sommarvärmen i maj med att ligga på en jordgubbsfilt utanför det gamla lungsanatoriet i Björkekärr och läsa. Det var trevligt, och sedan dess har jag också skaffat mig den om religion.
  •  "Donuts & munkar" av Rosie Reynolds. Jag älskar att prova på nytt och är en obotlig gottegris, därför kändes de 60 kronorna skäliga för detta inköp.
  • "100 sätt att rädda maten..." av Annica Triberg. Även denna bok har ett minne. Jag upptäckte den förra sommaren då Tim och jag utforskade den västkustska skärgården och således hamnade på ett skärgårdsbibliotek (det allra lugnaste och mysigaste bibliotek jag varit på!?). Jag ville egentligen låna den, men en sådan här bok ska man ju ha hos sig jämt. Jag hoppas att de investerade 25 kronorna kommer vara en investering för miljön (och min husliga tantighet). 
  • "Mackor" av Jonas Cramby. Den här köpte jag egentligen till min pojkvän, men har fått konstatera att den med all sin kreativitet och entusiasm redan förfört även mig. Den är nog med andra ord också att betrakta som min.
Krimskrams:
  • Ett ark med sockersöta små stickers till det resonliga priset av fem riksdaler.
  • Tre brickor att ha sin frukost, afternoon tea eller sommarbalkongfika på: två små och en stor. (Mycket plånboksvänliga även dessa, hihi.)
Tillkommer gör egentligen också det som Tim köpte till sig själv, eftersom vi ju inte bara delar bostad och kroppsvätskor utan också prylar. Men det kan ju få räcka här. 

Har eventuella läsare också besökt mässan och fyndat? :D

Din Sanna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar