onsdag 3 september 2014

Bildlöst inlägg

Kära Beatrice,

Jag har en megalång läslista. Den innehåller närmare bestämt tvåhundraen titlar, och säkerligen är den inte komplett. Jag läste ut Jane Eyre igår (en fantastiskt bok för övrigt, men det finns nog redan tillräckligt med bokblogginlägg om den ute i cyberrymden), vilket innebär att jag i princip är fri att välja vilken som helst av dessa tvåhundraen titlar som mitt nästa läsgodis. Det är inte jättelätt att välja, då denna lista saknar naturlig kronologi och rangordning.

För att fröken Beatrice och eventuella andra läsare ska få en inblick i mina läsdrömmar så tänkte jag dock här utse fem av dessa tvåhundraen som är särskilt efterlängtade:

1. "Bara sedan solen sjunkit" av Johanna Sinisalo. - Ursprungligen är detta ett boktips från min ljuvliga lilla vän Sofia S som begåvats med både intellekt och en förtrollande boksmak. Magisk realism (i form av kärlek mellan en trollunge och en man) har utlovats, liksom bisarrhet uppblandat med poesi. Det är ett av mina favoritrecept på böcker. För den oinvigde får jag även passa på att länka Sofias egen bokblogg: http://sofiaochenbok.blogspot.se/.

2. "The Well of Loneliness" av Radclyffe Hall. - Hänvisar till tidigare inlägg. Intresset har ännu inte svalnat.

3. "Pojken som fann en ny färg" av Oskar Skog. - Det här är en bok som jag inte vet någonting om. Jag minns inte ens hur den hamnade på läslistan. Men den ter sig väldigt väldigt lockande med sitt regnbågsomslag och poetiska story (- tänk om man hade en alldeles egen färg, som ingen annan kunde se, liksom!?). 

4. "Dash och Lilys utmaningsbok" av David Levithan och Rachel Cohn. - Även om ungdomsböcker ofta tenderar att bli en smula endimensionella eller åtminstone för okomplicerade tilltalar mig denna boks plot å det grövsta, eftersom jag så hemskt gärna själv skulle vilja vara med om något liknande! Det handlar om en kille som hittar en obskyr röd anteckningsbok instucken vid hans favoritförfattares böcker i hans favoritbokhandel. Den röda anteckningsboken leder till äventyr och förmodligen också kärlek. Levithan är dessutom en författare som imponerat på mig tidigare.

5. "Fanny Hill" av John Cleland. - Lite sjuttonhundratalsbordellsnusk med klassikerstatus kan väl aldrig slå fel?

Din Sanna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar