onsdag 22 juli 2015

Bokutmaning 2015 - Läs en bok med fler än 500 sidor

Kära Beatrice,

Låt mig presentera:


28.Läs en bok med fler än 500 sidor."Genom dina ögon" av Stephenie Meyer.

En kort sammanfattning av boken: Huvudpersonens namn är Vandraren och är en utomjordisk parasit, en "själ", som tar över andra varelsers kroppar. På planeten Jorden råkar det bli den motspänstiga Melanies kropp som vägrar förlora sitt medvetande helt. Melanies känslor och minnen för Vandraren till ett hemligt, mänskligt rebelläger i öknen, vilket leder till knepiga vänskaper och förälskelser på liv och död. 

Positivt:
+ Det här är ingen historia om kamp mellan gott och ont. Själarna praktiserar icke-våld och lever i ett närmast kommunistiskt samhälle som fungerar på grund av deras osjälviskhet. Det är inte svårt att förstå att de ville befria Jorden från den aggressiva, destruktiva människorasen. Samtidigt har de på så vis gjort sig skyldiga till en oblodig massutrotning. Gott och ont är minst sagt komplicerat - man tvingas till egen reflektion.
+ Budskapet är acceptans och samarbete. Melanie och Vandraren (som senare får namnet Wanda) vänder fiendeskap till varm vänskap.Denna vänskap visar sig inte vara helt unik. Andra själar låter sina barn behålla sina mänskliga medvetanden av kärlek.
+Det är spännande och medryckande kort sagt, och för att inte förstöra det för andra läsare försöker jag hålla mig kortfattad.
+En liten grej till bara: jag älskar alla referenser till och berättelser om de andra världar som Wanda bebott. Fantasifullt.

Negativt:
-Språket är kanske det enda som inte är så spännande med romanen, men det fyller trots allt sin funktion.
- Heteronormativt, så klart. Fast, är inte Melanie och Wanda lite förälskade i varandra?

Favoritkaraktär: Det måste bli Wanda. Det här är den typen av bok där man älskar sin huvudperson, och därmed också själva boken av bara farten. Hennes dilemman är dessutom smärtsamma, genomtänkta, bildande, omöjliga och fascinerande.

Favoritcitat:"Jag hörde ett skarpt, prasslande ljud...sedan kände jag doften. 'Ostbågar'utbrast jag.'På riktigt? Till mig?'" 

Jojo, sådär emotionell skulle jag också bli om jag fick en påse ostbågar i ett gudsförgätet, underjordiskt rebelläger. Mmmm!

Bryderier: Jag utser denna bok till min bästa hittills 2015, väl medveten om att det inte är riktigt okej att lovprisa Twilight-författaren Stephenie Meyer. En bok som lyckas göra mig engagerad på alla plan -känslomässigt, intellektuellt och rent hedonistiskt- förtjänar dock stora lovord. Det är alldeles för sällan jag hamnar i detta underbara flowtillstånd av ren läsglädje! Och förresten, alla borde leka med tanken kring hur det vore att dela kropp och medvetande med sin fiende någon gång.

Din Sanna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar