fredag 1 januari 2016

Bokutmaning 2016

Kära Beatrice,

Nu kan jag presentera en  ny bokutmaning för 2016, förutom den där boktolvan som jag fortsatt har med i bakhuvudet. I år verkar det ganska fritt och lätt:



1. En Stephen King-bok.
2. En sannbok.
3. En faktabok.
4. En rolig bok.
5. En kort bok.
6. En bok från ”måste-läsa”-lista.
7. En bok en vän rekommenderat.
8. En bok av en manlig författare.
9. En bok av en kvinnlig författare.
10. En bok av en favoritförfattare.
11. En läskig bok.
12. En bok av en författare i samma ålder som dig.
13. En bok utgiven i år.
14. En klassiker.
15. En bok med en siffra i titeln.
16. En bok med minst 1000 sidor.
17. En bok med färg i titeln.
18. En bok om djur.
19. En trilogi.
20. En deckare.
21. En fantasybok.
22. En bok du läste som ung.
23. En bok din mamma rekommenderat.
24. Den bok du ägt längst men inte läst ännu.
25. En bok med samma initialer som du.
26. En bok från förra årets bestsellerlista.
27. En bok med rolig titel.
28. En bok med snö.
29. En roman.
30. En bok skriven av en kändis.
31. En bok som blev en film.
32. En spänningsroman.
33. En tonårsbok.
34. En serieroman.
35. En barnbok.
36. En bok om julen.
37. En bok om kärlek.
38. En bok om sorg.
39. En bok om en resa.
40. En bok skriven som en dagbok.
41. En biografi.
42. En bok på ca 200 sidor.
43. En bok om en pojke.
44. En bok om en flicka.
45. En bok om din hobby.
46. En ljudbok.
47. En e-bok.
48. En bok med en icke-mänsklig huvudkaraktär.
49. En bok skriven på ett annat språk.
50. En bok skriven av en författare du aldrig läst förut.

Oavsett är det orealistiskt att tro att jag har lästempo nog att klara alla 50, så som tidigare år är mitt mål att bocka av minst hälften. 

Knepigast och kanske därför mest spännande tycker jag att "en bok om julen" verkar. En skönlitterär bok för vuxna som verkligen handlar om julen kan jag inte komma på alls! Priset för fantasilöshet tar "en roman". Vad tusan läser jag som inte är en roman? Likväl är det skönt att ha de där enkla uppdragen som man kan ta till när man då och då helt fritt vill välja sin läsning. 

Din Sanna. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar